111 éves a RÁBA védjegy: Egy ipari ikon kezdete

A védjegy, az arculat és a logó egyértelműen beazonosítanak egy vállalatot, kifejezve annak egyedi sajátosságait és megkülönböztetve azt a konkurenciától. Ismertsége és elfogadottsága olyan értékeket képvisel, melyek pénzben nem mérhetőek, ám mégis meghatározóak a vállalat hosszú távú sikerében és versenyképességében.

1913. június 1-jén, pontosan 111 évvel ezelőtt jegyezték be a „RÁBA” védjegyet a Győri Kereskedelmi és Iparkamara áruvédjegy lajstromozó hivatalánál. A RÁBA név, mely a Győr városán átfolyó Rába folyóról kapta a nevét, márkaneve egy olyan 127 éves vállalatnak, amely folyamatosan alkalmazkodott a változó gazdasági és piaci környezethez.

A védjegy története 1908-ban kezdődött, amikor a porosz hadügyminisztérium négy gyárat jelölt ki speciális adókedvezményekkel támogatott gépkocsik gyártására. Ezt a mintát vette át az Osztrák-Magyar Monarchia, és a Győri Vagongyár is csatlakozott a monarchia által meghirdetett programhoz a PRAHA-licenc alapján gyártott “V” típusú tehergépkocsival. A hadsereg és a polgári piac igényeit egyaránt kielégítő járművek gyártásához a gyár új márkanevet keresett és talált: ez lett a RÁBA. A Rába szó eredete kelta, venét, illír eredetű, az Ar(r)abo latin elnevezésből származik, melynek jelentése sötét-vöröses, barnás.

A RÁBA védjegy használata folyamatos volt még a két világháború között is, majd az ötvenes években inkább csak díszítőelemként szerepelt a termékeken. Az 1960-as évek elején a RÁBA védjegy gazdasági értéke egyre nyilvánvalóbbá vált, és 1961-ben újra bejelentették és oltalom alá helyezték Magyarországon és külföldön egyaránt. Az újbóli bevezetés nem volt zökkenőmentes, mivel más vállalatok is hasonló védjegyeket használtak. Végül sikerült megegyezni az ellenérdekű védjegytulajdonosokkal, így a RÁBA védjegy újra használhatóvá vált.

A RÁBA névhez ez alatt az idő alatt több logó is párosult. A jelenlegi szimbólum 2003 óta a társaság első számú arculati eleme. A Rábacsoport cégszínei napjainkban a sötétvörös és a szürke, mely arculati színek szintén jelentést hordoznak. A sötétvörös színt a Rába szó etimológiája indokolja. A szürke szín pedig a gépipar alapvető nyersanyagát, a fémet hivatott jelképezni.

A logó mellé párosult 2013-ban a „We engineer, you drive” szlogen is. Bevezetésével a vevőközpontú szemléletet és a fejlesztési-mérnöki képességeket hangsúlyozza a társaság. A jelmondat kifejezi, hogy a vevők nem csupán megbízható gyártóként számíthatnak a vállalatra, hanem egy olyan fejlesztő cégként is, amely képes komplex megoldások kidolgozására a speciális vevői igényeknek megfelelően.

A logó (embléma, logotípia és szlogen) a RÁBA Nyrt. legfontosabb vizuális azonosítója, mely a Rába csoporthoz tartozó összes céget azonosítja.

111 év elteltével a RÁBA védjegy nemcsak egy ipari márka, hanem egy történelmi szimbólum is, amely emlékeztet minket Magyarország gazdag ipari örökségére és a folyamatos fejlődésre. A RÁBA története is jól mutatja, hogyan tud egy vállalat több mint egy évszázadon át fennmaradni és alkalmazkodni a változó gazdasági környezethez, miközben megőrzi alapvető értékeit és identitását.