A járműiparban észlelhető lassú élénkülés és a Rába rendelésállományának alakulása is azt jelzi, hogy a győri társaság termelése 2009 harmadik negyedévében már elérte a mélypontot. Az év első kilenc hónapjában 44 százalékkal visszaeső árbevétel ellenére mindhárom üzletág üzemieredmény-szintje a pozitív tartományban maradt. Jelentős fejlemény, hogy az időszak során a Rába megszüntette a visszaeső keresletből adódó deviza túlfedezettség extra kockázatát. A társaság az év egészére 35 milliárd forint körüli árbevétellel számol, a működési eredmény (EBITDA) pedig várhatóan meghaladja majd a 3 milliárd forintot.
Az erősen kedvezőtlen gazdasági környezetben is megtartotta működési szintű profitabilitását a Rába 2009. első félévében. A társaság árbevétele a globális negatív hatásokat tükrözve ugyan jelentős mértékben 44%-kal 18,3 milliárd forintra csökkent, a menedzsment által véghezvitt költségcsökkentések és a méretre állás lehetővé tette, hogy a működésből származó profit mindössze 5%-kal mérséklődjön, s így a Rába EBITDA-ja az első félév során meghaladta a 2 milliárd forintot. A társaság menedzsmentje szerint az iparági környezetet változatlanul az átlagon felüli bizonytalanság és ebből adódóan vállalati szinten a tervezhetőség alacsony szintje jellemzi.
Rába MAXS (Modular Axle System) néven több mint kétszáz különféle off-road futóműváltozatot magában foglaló termékcsaládot fejlesztett ki a győri székhelyű Rába. A terepjáró képességgel rendelkező tehergépjárművek számára kifejlesztett futóművek a Rába számára a járműipari visszaesés időszakában is hatékony piacépítési lehetőséget biztosítanak. Az Európai Unió területén már védjegyoltalmat élvező Rába MAXS™ kétfokozatú futóműcsalád kiemelkedő dinamikus terhelések mellett is megbízhatóan alkalmazható.
A járműiparban tapasztalható globális válság hatása tükröződik a győri Rába Csoport első negyedéves eredményein is. Az iparági trendekbe illeszkedően a társaság árbevétele 43 százalékkal csökkent, ám a Rába a jelentős visszaesés ellenére is jelentős működési profitot ért el. Az idei év legnehezebb feladatát az extrém módon váltakozó devizaárfolyamok kezelése és a fedezeti ügyletek menedzselése jelenti. Ez utóbbi hatásai részben a működési profit növekedése, részben a Rába rendelkezésére álló eszközök: a működő tőke csökkentése, az alacsonyabb beruházási szint, illetve a pozíciók – megfelelő árfolyamszinteken való – lezárása révén megfelelően kezelhetőek.
Megállapodás született az első fázis lezárásáról
Szerződés aláírásával zárult az izraeli Engel Csoport és a Rába közös ingatlanfejlesztési projektjének 1.A fázisa. A megállapodás értelmében az Engel az év folyamán kifizeti a Rába számára az árbevételnek az értékesítések alapján elszámolható részét. A projekt résztvevői a megváltozott gazdasági körülmények ellenére is elkötelezettek a beruházás folytatása mellett. Az Engel csoport megerősítette: továbbra is jelen kíván lenni Magyarországon, és stratégiájában kiemelt szerepet szán a győri Városrét projektnek.
A Rába Nyrt. április 23-án megtartott évi rendes közgyűlése elfogadta az igazgatóság beszámolóját a társaság 2008. évi működéséről. Az időszak második felében kibontakozó járműipari recesszió ellenére is enyhén bővült a vállalat árbevétele, miközben továbbra is őrzi üzemi nyereségességét mindhárom üzletág. A közgyűlés támogatta a működési stabilitás biztosítása érdekében meghozott intézkedéseket, és az ehhez szükséges erőforrások biztosítása érdekében úgy határozott, hogy az idei évben sem fizet osztalékot. A közgyűlés újraválasztotta az igazgatóság azon 3 tagját, akiknek megbízása az idei közgyűlés napjáig tartott, és öt éves mandátummal kijelölte a felügyelő bizottság tagjait is.
Szándéknyilatkozatot írt alá Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Rába Járműipari Holding Nyrt. A felek – az Integrált Városfejlesztési Stratégiához igazodva - az év végéig közösen dolgozzák ki a Rába tulajdonában lévő belvárosi területnek - a meglévő megállapodásokhoz igazodó - mindkét fél hosszú távú szempontjait figyelembe vevő ingatlanfejlesztési koncepcióját.
Az év utolsó hónapjaira kibontakozó erőteljes globális járműipari recesszió ellenére a győri Rába Csoport 2008-ban éves szinten 58,7 milliárd forint árbevételt ért el, ami enyhe bővülést jelent a 2007. évi 58,2 milliárd forinthoz képest. Az EBITDA értéke 9,7 milliárd, az üzemi eredmény értéke 6,8 milliárd forint lett. A járműipart sújtó recesszió a jelentős hatékonysági tartalékokkal rendelkező társaságot felkészülten érte. Az utolsó negyedév óta a Rába – az elsők között a járműiparban – erőforrásait folyamatosan és rugalmasan a megváltozott iparági környezethez igazítja.